
Akademia małego odkrywcy
Naturalną metodą poznawczą stosowaną przez dzieci w wieku przedszkolnym jest aktywność badawcza. To dzięki niej poznaje on otaczającą go rzeczywistość, wnika w głąb rzeczy, zjawisk,
stosunków społecznych i buduje swój obraz świata.
Dziecko uczy się przede wszystkim poprzez bezpośredni kontakt z interesującym go obiektem.
Ogląda go, bada, czasami polisensorycznie, rozkłada na części, sprawdza jak się zachowuje w obecności różnych zmiennych, a to wszystko po to, by odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: dlaczego,
po co, ile, w jaki sposób, co będzie gdy itd. I to właśnie pytania u zdrowo rozwijającego się dziecka,
nie stłumionego w swych badawczych poczynaniach są odzwierciedleniem jego dziecięcego
zapału poznawczego i dążenia do sprawdzenia jak jest.
Aktywność badawcza występuje w dwóch postaciach. Pierwsza to samodzielne odkrywanie.
Dziecko ma tu pełną swobodę działania, samo wyznacza sobie tempo i czas pracy, ale jednocześnie
jest to uczenie się drogą prób i błędów, w którym narażone jest ono na wiele trudności i porażek. Drugi sposób odbywa się pod kierunkiem nauczyciela. Nauczyciel zajmuje tu rolę inicjatora sytuacji, prowokuje do stawiania pytań, udostępnia stosowne metody i pomoce badawcze,
ukierunkowuje go podczas badań i eksperymentowania.
Zajęcia Akademii Małego Naukowa oparte są o metody czynne i poszukujące. Dominuje w nich, zatem uczenie się przez działania i odkrywanie. W ramach tych zajęć organizowane są liczne projekty edukacyjne, które mają charakter twórczych, naukowych i badawczych zabaw.
Realizowane projekty wynikają zawsze z zianteresowań i ciekawości poznawczej przedszkolaków
i często są połączone z wycieczkami edukacyjnymi do Planetarium, Palmiarni, Zoo
lub z udziałem w wykłądach i zajęciach laboratoryjnych Uczelni Wyższych.
W ramach Akademii Małego Naukowca realizowane są między innymi projekty:
„Bursztynowe zagadki”, „Mały fotograf”,„Od ziarenka do bochenka”, „Mały Mikrobiolog”, „Paleontolodzy”, „Odkrywamy kosmos”, „W świecie tropikalnych roślin i zwierząt”,
„Magiczne instrumenty”, „Starożytne cywilizacje”, „Wulkany”, „Mały botanik”, „Jestem Eko” itp.
Podczas takich działań dzieci mają możliowść poznawania i badania rzeczywistości
w sposób bezpośredni, empiryczny. Dzięki temu w miarę zdobywania doświadczeń, działania podejmowane w czasie zabaw badawczych, są bardziej racjonalne, w efekcie szybciej
doprowadzają dziecko do rozwiązania napotkanego problemu.